Det pædagogiske værdigrundlag i Solsikken, bygger på en række forskellige elementer.
-
Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv.
-
Dannelse og børneperspektiv. Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
-
Leg. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
-
Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret – både fysisk, socialt, kognitivt og psykisk.
-
Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
-
Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.
-
Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
-
Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
-
Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.”