Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Det pædagogiske værdigrundlag i Solsikken, bygger på en række forskellige elementer.

 

  • Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv.

  • Dannelse og børneperspektiv. Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.

  • Leg. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.

  • Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret – både fysisk, socialt, kognitivt og psykisk.

  • Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.

  • Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.

  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.

  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.

  • Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.”